کمر سهامداران شکست

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اخبار مثبتی از قبل حذف ارز ۴۲۰۰ و نرخ تسعیر ۲۳ هزار تومان می توانست به بانکی‌ها جهت مثبت بدهد ولی بازار به این اخبار واکنش نشان نداد و خبر منفی یکسان شدن نرخ سوخت صنایع فولادی و معدنی با نرخ پتروشیمی‌ها باعث جو منفی در سراسر بازار شد.

بازار هفته گذشته حال خوبی نداشت و حس ناامیدی و ترس بر کل بازار غالب بود. شاخص کل و اغلب سهم‌ها از نظر تکنیکالی در کف‌های حمایتی خود هستند و اگر این کف‌ها شکسته شوند بازار شرایط خوبی در ادامه نخواهد داشت.

با توجه به لایحه بودجه واکنش فعالان بورس منفی بود و تمام صنایع با افزایش عرضه مواجه شدند. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اخبار مثبتی از قبل حذف ارز ۴۲۰۰ و نرخ تسعیر ۲۳ هزار تومان می توانست به بانکی‌ها جهت مثبت بدهد ولی بازار به این اخبار واکنش نشان نداد و خبر منفی یکسان شدن نرخ سوخت صنایع فولادی و معدنی با نرخ پتروشیمی‌ها باعث جو منفی در سراسر بازار شد. در اواسط هفته با تکذیب نرخ گاز ۶ هزار تومانی گاز برای این صنایع بزرگ و سقف ۳۲۰۰ برای آن‌ها باعث شد جو منفی از این گروه کمتر شود.

بازار درگیر بودجه
در حال حاضر بازار با ابهامات برجام و بودجه درگیر است، به نظر می رسد بازار بعد از مدت کوتاهی از شوک منفی بودجه خارج شود و بتواند عقب ماندگی خود را از دلار و سایر بازارها جدا کند. از نکات مهم هفته گذشته می توان به بالا رفتن قیمت اوراق تسه اشاره کرد که در واقع قیمت گذاری این اوراق تابعی از نرخ سود دسترس است، در اطلاعیه ای استفاده از این تسهیلات برای خرید خانه نصف شد که خبر خوبی برای متقاضیان خرید این اوراق بود. زمزمه‌هایی از افزایش نرخ دلارنیمایی تا آخر سال می آید که تاثیر مثبتی بر صنایع صادرات محور می‌تواند جهت بازار را عوض کند و تاثیر مثبت بر بورس داشته باشد.
بازار در روز اول هفته با کاهش حدود ۰.۵ درصدی به یک میلیون و ۳۴۴ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان بود و ۳۴۸ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار را داشتیم. خودرو و خساپا بیشترین حجم معاملات را داشتند.
بازار با سردرگمی کار خود را آغاز کرد و در نهایت با فشارعرضه همراه شد. نمادهای منفی در اکثر بازار دیده می شد و خساپا و خودرو به عنوان لیدر بازار مورد توجه بودند و حجم‌های زیادی خوردند. نرخ بهره بانکی با کاهش اندک همراه شد.
در روز یکشنبه شاخص کل با ۲۳ هزار واحد افت به رقم یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد رسید و حجم معاملات خرد به ۲۲۰۰ میلیارد تومان رسید که به پایین ترین سطح خود در چند وقت اخیر رسید و ۵۲۲ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار را شاهد بودیم. باز هم نگاه‌ها به گروه خودرویی بود، خودرو و خساپا بیشترین حجم معاملات را داشتند. در روز یکشنبه دولت لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کرد که در آن تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی، ۸۸ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته (۱۳۲ هزار میلیارد تومان) ۳۳ درصد کاهش داشته است. درآمد نفتی در لایحه بودجه سال بعد ۳۸۱ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است (با فروش نفت بشکه ای ۶۰ دلار و صادرات ۱.۲ میلیون بشکه ای در روز) که نسبت به سال گذشته ( ۳۴۹ هزار میلیارد تومان) حدود ۹ درصد افزایش داشته است. خبر مهم دیگر، شرکت‌های صادرات محور می‌توانند ارزهای خود را به نرخ‌های رقابتی و بصورت آزاد و بر اساس عرضه و تقاضا در سامانه نیما عرضه کنند که باعث سودآوری این شرکت‌ها خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

کاهش سهام توکیو تحت تاثیر سهام آسیا


خروج نقدینگی
در روز دوشنبه بازار با ریزش ۲۵ هزار واحدی به زیر یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدآمد. خروج نقدینگی حقیقی ۶۰۹ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات خرد ۳۱۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. نماد پالایش و فولاد بیشترین ارز ش معاملات را داشتند. نماد سغدیر بعد از دو روز عرضه اولیه با توجه به عدم کشش بازار با عرضه همراه شد و حدود ۶۷ میلیون معامله شد. بازار روز دوشنبه با شرایط بدتری نسبت به روز قبل معامله شد و تمام صنایع با فشار عرضه همراه بودند. کاهش نرخ ارز تحت تاثیر برجام بود و همینطور نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی و آزاد باعث می‌شود که شرکت‌های صادرات محور برای عرضه ارز خود تمایل بیشتری داشته باشند. بازار بدون حمایت دولت و حقوقی‌ها با صف فروش به کار خود پایان داد. تنها مسئله‌ای که می‌تواند اوضاع را کمی متعادل کند، توافق و رفع تحریم‌هاست.
سه شنبه بازار با کاهش اندک ۳۷۰۰ واحد همچنان پایین ۱۳۰۰ ماند و در یک میلیون و ۲۹۱ هزار واحد قرارگرفت. حجم معاملات خرد به ۲۷۰۰ میلیارد تومان رسید و خروج نقدینگی حقیقی ۴۴۵ میلیارد تومان ثبت شد. خودرو و خساپا بیشترین حجم معاملات را داشتند. شپدیس و شفن بیشترین ورود نقدینگی حقیقی و خودرو و فولاد بیشترین خروج را ثبت کردند. بازار شرایط بهتری نسبت به دوشنبه داشت و در برخی صنایع مثل شیمیایی‌ها شرایط بهتر بود ولی در صنایع کوچک فشار عرضه‌ها در بازار دیده می شد. خودرو فشار فروش زیادی به بازار تحمیل کرد و جو منفی در اکثر صنایع داد. درآمد ثابت‌ها تراز مثبت داشتند وارزش معاملات درآمد ثابت‌ها افزایش یافت. طبق شنیده‌ها در بسته پیشنهادی وزیر اقتصاد به دولت، قرار است مالیات دولت از نقل و انتقال سهام به بازار بازگردد و از طریق صندوق تثبیت به بازار تزریق شود.

خودرویی‌ها گاز دادند
در آخرین روز هفته شاخص توانست بعد از چند روز سبز پوش شود و با افزایش اندک در رقم یک میلیون و ۲۹۳ هزار واحد قرار بگیرد ولی شاخص هم وزن همچنان منفی به کار خود پایان داد. حجم معاملات خرد حدود ۲۳۰۰ واحد و ۳۷۹ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی در بازار را شاهد بودیم. بیشترین ارزش معاملات را خودرو و کالا ثبت کردند. نمادهای شفن و توسن بیشترین ورود نقدینگی حقیقی و بپاس و خساپا بیشترین خروج را داشتند. در ابتدای بازار شاخص کل و هم وزن با افزایش تقاضا در اکثر گروه‌ها مثبت بودند ولی در ادامه با فشار عرضه در گروه‌های خودرویی صف فروش شدن خودرو خساپا فشار فروش در بازار افزایش یافت. در نیمه بازار شاهد رنج‌های مثبت در خساپا بودیم که باعث شد این نماد بقیه گروه خودرویی با افزایش تقاضا همراه شودو فشار فروش در این گروه کاهش یابد. گروه شیمیایی‌ها و فراکاب‌ها بیشتر مورد تقاضای بازار بودند ولی در اغلب نمادها همچنان تقاضای زیادی را شاهد نبودیم. از اخبار مهم روز چهارشنبه الزام سازمان بورس به شرکت‌های تولیدی برای افشای جزئیات هزینه انرژی بود. خبرهای مثبت از برجام می تواند این هفته شرایط منفی بازار را تغییر دهد و روند مثبت به بازار بدهد.
در بازار کامودیتی‌ها، قیمت سنگ آهن در چین در معاملات در بورس دالیان روز دوشنبه برای ماه می با رشد ۵ درصدی به ۱۰۶ دلار رسید. با توجه به برنامه چین برای حفظ ثبات اقتصادی در سال آینده امیدواری‌ها برای تقاضای سنگ آهن بیشتر شده است. قیمت ورق گرم صادراتی چین در روزهای قبل با افت به ۷۸۰ دلار در هر تن رسیدکه از قیمت بورس کالای ایران ۵۷ دلار ارزانتر بوده و باعث تداوم افت در روزهای اینده است. فلزات پایه نیز با کاهش اندک همراه بودند. مس در ۹۲۰۰ و روی ۳۲۰۰ و سرب ۲۲۷۰ و آلومینیوم ۲۶۰۰ دلار بر هر تن همراه بودند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۲۷ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 443097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    خواهشمندیم پول فروش سهام عدالت فروشندگان از سال ۹۹ که فروختیم واریز کنید میخواستیم با پولش جهزیه دخترمون بخریم ولی از سال ۹۹ که فروختیم واریزی نداره ممنون میشم مسئولان پیگیری کنند پول فروش فروشندگان از سال ۹۹ واریز بشه سپاس مسئولان شمارا به خانم فاطمه زهرا (ع) قسم میدم پول فروش فروشندگان از سال ۹۹واریز کنید ممنون چرا پست های من اشتراگ نمیذارید ؟ سپاس @raisi_org @mbghalibaf @mokhber_ir @dr.abdolmalekiii @majles.ir @mokhber_org @mohsenrezaee_official @majles.ir @rostam.qasemi @seyedparvizfattah